Fietsen-china-langya-mountain
Koershoesje.nl

Koershoesje.nl

“In case you love cycling”

Wielrennen in China, is dat nou te doen?

Met een beetje voorbereiding is het goed te doen.

Nadat ik in de zomer van 2016 door een recruiter gevraagd werd om bij een Chinese autofabrikant te gaan werken, had ik in december al mijn fietsen in Nederland verkocht en stond ik met mijn gezin in China.

Wat is het probleem?

We wonen hier in een stad 140 kilometer ten zuiden van Peking, zoals vele weten is het grootste probleem in China de luchtvervuiling. Dat is ook de grootste restrictie, in de maanden november tot en met maart, zijn de dagen met een schone lucht op 1 hand te tellen. De lucht word gemeten met een Air Quality Index (AQI). De richtlijn is dat deze in een jaar gemiddelde niet hoger komt dan 25. In China geld deze richtlijn niet. Als wij hier onder de 100 zitten zijn we blij. Onze eerste winter hadden we dagelijks 500 en enkele uitschieters tot 1000 (zover gaat de schaal niet eens).

En nu?

Eerste 3 dingen die je moet regelen in dit geval:

1. Maskers (PM2.5 filter)

AQI boven 100, buiten zeker een masker op doen. Lager als je gevoeliger ben ook.

2. Luchtfilters (air purifier)

In ons appartement hebben we 3 luchtfilters staan, deze circuleren de lucht door een koolstoffilter. Hiermee krijgen wij ons appartement op een AQI van <25.

3. App installeren op je telefoon zodat je de AQI kan zien.

Meestal kan je het aan de lucht ook wel zien, de winters zijn redelijk droog dus heb niet de illusie dat het mist is. De app die ik gebruik is Air Visual.

Omdat ik sporten met een masker geen succes vind, zie je mij na oktober niet meer op de racefiets buiten. Ik ben dus op zoek gegaan naar een indoor trainer. Ik wilde altijd al gaan Zwiften, dus ik heb een trainer gevonden die compatible is met Zwift.

De merken zijn  in China nog duurder door de importheffingen, ik ben dus op zoek gegaan naar alternatieven. Ik heb een Java Suprema fiets en een Gravat trainer. Als GPS heb ik een Bryton.

De fiets en trainer zijn super, nog geen enkel probleem gehad. GPS was nog wel even lastig, de synchronisatie van de routes die ik in de Bryton app of op de site maak werkte niet en daarvoor moest ik even de Chinese firmware op de Bryton vervangen door de internationale. Hier voor heb ik ook met Strava en Ride With GPS routes aangemaakt en ze als bestand te exporteren naar de Bryton. Helaas zit er een offset in de kaart met het GPS signaal, ik kreeg dus continue de melding dat of ‘of route’ ben. Nu de internationale firmware op mijn Bryton staat is er geen probleem meer.

Op naar buiten

Dan het wielrenner op zich, naast de luchtkwaliteit en de GPS, zijn er nog een paar kleine uitdagingen.

Allereerst het verkeer, in China is het verkeer een drama. Je maakt echt de meest bizarre situaties mee. Auto’s en alle andere voertuigen gooien hem er klakkeloos voor. Dit is echt gevaarlijk en zeer frustrerend. Probeer zo snel mogelijk de stad uit te gaan, het word een stuk rustiger op de weg. Let wel op, buiten de stad zijn de bestuurders nog gekker.

Wielrenner-in-china-klakske

De wegen zijn redelijk goed, betekend alleen niet dat je niet op hoef te letten. Er zitten soms spontaan grote gaten en scheuren in de weg. De grootste aanslag op je fiets zijn de spoorwegovergangen. De rails ligt soms iets hoger als het wegdek en de groef naast de rails is breed. Rem echt goed af voor een spoor.

Nog een groot voordeel in China is dat er op heel veel plaatsen mensen langs de weg met fruit en drinken staan. Zeker als je de bergen in gaat waar ook toeristische attracties zijn kom je altijd wel wat tegen.

Ga je ook naar China en wil je ook lekker wielrenner? Bereid je goed voor veel plezier!

Deel deze blog:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on email
Sluit Menu
×
×

Winkelmand