img_1407
Koershoesje.nl

Koershoesje.nl

“In case you love cycling”

Verzet bepalen – Klimmen voor beginner

Je wilt ook wel eens wat klimmetjes gaan rijden en hiervoor een nieuwe groep en verzet monteren en weet even niet wat nu verstandig is? Of zelfs een hele nieuwe fiets samenstellen?

Er is zoveel keuze en ziet door de bomen het bos niet?

Relax, er zijn online veel reken hulpmiddelen en als je links en rechts wat informatie verzamel dan helpen we jou er hier stap voor stap doorheen.

Stap 1: Bepaal wat je gaat doen.

Waar kom je:

  • Ben je van plan de Mount Ventoux te gaan beklimmen?
  • De Couberg af en toe eens op?

Dit is de belangrijkste vraag. Mocht je niet gaan klimmen, dan is de keuze niet zo moeilijk en hoef je niet zo een grote vertraging te hebben. Het enige wat je moet overwinnen is een sterke tegenwind.

Pak je wel eens een klimmetje, dan hebben we verschillende stijgingspercentages. Hier een paar voorbeelden.

1. De Couberg

Klimmen-de-Couberg-stijgingspercentage

De Couberg is kort en stijl, het steilste gedeelte is 13% en dit is maar 100 meter lang.

Omdat de Couberg zo kort is, zou je de Couberg ook met een lage cadans (trapfrequentie) kunnen rijden (60-80). Een cadans van 90 wel echt een stuk aangenamer en beter voor je gewrichten.

 2. Kopje van Bloemendaal

Klimmen-het-kopje-van-Bloemendaal-stijgingspercentage

Net als de Kouberg is het kopje van Bloemendaal niet zo lang en kan je dit ook met een lage cadans aan. Het stijfste gedeelte is 7,3%, het is 1,5km lang en over deze 1,5km gemiddeld 2,2% klimmen. Omdat de klim niet al te lang is kan je hier een redelijk hoog vermogen in korte tijd leveren. 

3. Mount Ventoux

Klimmen-Mount-Ventoux-stijgingspercentage

Mount Ventoux is gemiddeld 8,1% met een max van 12%.

Dit is het serieuze klimwerk en hier moet je echt een goed klimverzet voor hebben. Ook wil je echt niet onder een cadans van 90 zitten. Dat gaat je echt teveel kracht uit je benen kosten en de kans op blessures is dan erg groot.

Kijk hier voor meer klimgegevens.

Stap 2: Bepaal je vermogen

Het is belangrijk om te weten hoeveel vermogen je comfortabel kan leveren.

Dit kan je op verschillende manieren doen.

  1. Met een indoor trainer
  2. Met een vermogensmeter op je crank.
  3. Inschatten

Indoor trainer

Misschien heb je al een Tacx, Wahoo, Gravat of een ander merk. Dat is super, je kunt een FTP test doen met bijvoorbeeld Zwift of met de software van de trainer.

Vermogensmeter

Als je geen indoor trainer heb dan kan je je vermogen bepalen met een vermogensmeter op je crank. Er zijn vele verschillende vermogensmeters te krijgen. Als je een vermogensmeter heb ga je een rondje van minimaal een uur knallen en kijk je naar het gemiddelde vermogen wat je goed vol kan houden.

Grafiek-krachtzone-analyse-vermogensmeter-Strava

Mocht dit allemaal te ver gaan, je bent beginnend en je wilt niet teveel geld uit te geven. Geen probleem. Een beginnende fietser zal tussen de 100 en de 150Watt zitten. Wat meer getraind tussen 150Watt en 200Watt. Je kan ook op Strava kijken, bij sommige rijders kan je hun vermogen zien. Schat jezelf in en neem een vermogen in zo goed als je kan. Wil je het precies weten dan kan je misschien ook naar ene sportschool gaan waar indoor trainers zoals een Wattbike staan. Dit is niet alleen leerzaam maar ook erg leuk om te doen.

Stap 3: Bepaal je minimale snelheid

Aan de hand van je gewicht en het stijgingspercentage kan je je snelheid bepalen wat je vol kan houden. Voor een klein klimmetje kan je een hoger vermogen nemen maar voor een lange klim neem je een verborgen wat je comfortabel vol kan houden.

Dit kan je online doen op http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Stel dat je een renner bent die eens wat gaat klimmen met een stijgingspercentage van niet meer dan 8%.

In het onderstaande voorbeeld zie je een renner van 1,83m en 78 kg op een helling van 8% die 200Watt comfortabel kan rijden (en natuurlijk wel afziet).

Snelheid-bepalen-bij-klimmen-stijgingspercentage-met-vermogen

Bovenin heb ik metric units geselecteerd, “hands on the tops”, “Riderds Height”, “Rider Weight”, “Bike Weight” en “Slope of Road” ingevult. Dan liksonderin het bij “Power” het vermogen ingevuld en “speed” leeg laten. Op “Calculate” drukken en je minimale snelheid komt eruit. De rest kan je ongewijzigd laten.

Stap 4: Bepaal je verzet

De laatste stap is je verzet bepalen, ook dit kan online op http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

In het bovenstaande geval was de minimale snelheid 9,6km/h met een cadans van 90 omw/min. De minimale cadans om te kunnen klimmen is 60 omw/min, maar dit is geen comfortabele cadans voor een lange klim.

Configureer je groep in deze rekentool en je kunt zien wat je snelheid bij een bepaalde cadans is. Je kunt ook een vergelijking maken met een ander optie en zo kijken hoe de keuzes tov elkaar verhouden. Zorg dat je in ieder geval de minimale snelheid kan halen voor het vermogen en de helling die je gekozen hebt.

Hier een voorbeeld mijn eigen fiets.

Verzet-vergelijken-minimale-snelheid-cadans

Ook heb ik een vergelijk gemaakt van 2 verschillende verzetten.

In dit geval ben ik er dus vanuit gegaan dat ik 200W voor een lange tijd vol kan houden en zal ik met een cadans van 90 op een snelheid van met de het bovenste verzet op 16km/h uitkomen. Dat gaat dus te zwaar worden om een lange 8% helling op te komen. Het onderste verzet heeft een minimale snelheid van 12km/h. Dit zou dus de beste keuze wezen maar gaat ook zwaarder worden. Trainen dus!

Verder is natuurlijk de compromis dat je maximale snelheid met een cadans van 90 ook lager gaat zijn (52km/h om 55km/h).

Het verschil tussen 12km/h en 9,6km/h is dat je cadans zal zakken naar 73omw/min.

Bovenstaande stappen kunnen je doorlopen voor verschillende situaties.

Ook kan je kijken wat je vermogen op een vlakke weg is bij hoge snelheid, dit zal wel mider accuraat zijn, bij een hoge snelheid is je frontaal oppervlak en je “drag coëfficiënt” zeer bepalend en je rolweerstand in grote mate ook. De meeste van ons hebben geen accurate data hiervan.

Mocht je een vermogensmeter hebben en wel een zonder wind een lang recht stuk gereden hebben, dan zou je het terug kunnen rekenen. Dit is welk iets hogere wiskunde als we vandaag behandeld hebben.

Deel deze blog:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on email
Sluit Menu
×
×

Winkelmand